hacket-netbank

Guide: Hacket netbank – sådan er du stillet

I vores digitale tidsalder foregår en stor del af vores primære køb, forretninger og handler på nettet. Dette højner naturligvis behovene for, at sikkerheden omkring vores personlige kreditkortoplysninger er optimale. Selvom NemID er opbygget på mest forsvarlig vis med en 2-faktor-sikkerhedsprocedure, er der it-kriminelle, som er i stand til at få adgang til din netbank.

I tilfælde af at ens netbank er hacket, er det afgørende at vide, hvordan man er stillet med hensyn til ens penge.

Reager prompte hvis du oplever tegn på hackerangreb

It-kriminelle er på udkig efter svagheder og sårbarheder i systemer, som giver dem adgang til kontooplysninger. En hacker kan være i stand til at kopiere din personlige kode og kan herefter logge på din netbank.  Kopieringen sker blandt andet ved, at der er hentet et spionprogram ned på din computer, uden at du er bevidst om det. Der er flere mulige årsager til, at et spionprogram kan finde vej til din computer – f.eks. fra spam e-mails, et ikke-opdateret antivirusprogram, at en sikkerhedsopdatering ikke er blevet installeret m.fl.
Hvis du på din kontooversigt på din netbank kan se transaktioner, som du ikke kan genkende, skal du hurtigst muligt gøre din pågældende bank opmærksom på dette.

Reager aktivt og tag det alvorligt, hvis du får information om, at du udsender spam e-mails. Dette kan også være et tegn på, at cyber-kriminelle har hacket sig adgang til din netbank. Det er vigtigt at reagere aktivt overfor din bank, da anmeldelse også er en forudsætning for, at banken kan behandle din sag.

Så snart du opdager tegn på hackerangreb, skal du gøre følgende:

  • Anmelde hackerangrebet til din bank
  • Underskrive en tro- og love erklæring
  • Melde angrebet til politiet

Er du privat person eller erhvervskunde?

Som udgangspunkt kan du som privatkunde altid regne med, at din bank erstatter det økonomiske tab, du har lidt som følge af et hackerangreb på din netbank. Kun i få tilfælde vil der kunne blive opkrævet en selvrisiko af vedkommende, som ejer kontoen. Dette handler om, at ejermanden har haft en sløset omgang med sin netbank, hvorved risikoen for hackerangreb højnes, eller har været for længe om at reagere da svindlen indtraf.

I praksis vil det for dig som privat person typisk ikke have nogle, eller marginale, økonomiske konsekvenser, hvis du bliver udsat på hackerangreb af din netbank.

Er du derimod erhvervskunde med en virksomhed, skal du være opmærksom på, om din forsikring dækker tab som følge af hackerangreb. Banken dækker som udgangspunkt nemlig ikke hackerangreb, der er sket på en virksomhedskonto.

  • Som udgangspunkt dækker banken det økonomiske tab overfor privat personer
  • Overfor virksomheder dækker banken som hovedregel ikke hackerangreb
  • I få tilfælde vil en privat person blive afkrævet selvrisiko i forbindelse med et hackerangreb

Hvornår kan der blive afkrævet selvrisiko?

Der kan som nævnt i visse tilfælde blive krævet, at netbank-indehaveren betaler en selvrisiko i forbindelse med at få erstattet sit tab fra et hackerangreb. Selvrisiko betyder, at en person selv skal dække en del af det tabte beløb, såfremt han eller hun vurderes ikke at have handlet forsvarligt med sine kontooplysninger. Som udgangspunkt gælder det, at des større omfang det menes, at vedkommende selv har forhøjet risikoen for hackerangreb, des højere selvrisiko.

Der findes forskellige typer af selvrisikoer afhængig af, hvordan hackerangrebet er foregået. I praksis er det dog sjældent, at der bliver afkrævet en selvrisiko.

Det vigtigste for dig at vide er, at banken som udgangspunkt hæfter for misbruget, når du har reageret hurtigt muligt efter at opdagelse af, at din netbank er hacket, og du ønsker dit kort spærret.

4 kommentarer til “Guide: Hacket netbank – sådan er du stillet”

  1. Hej Kim!

    Hvor går man hen, hvis man har brug for yderligere hjælp til ovenstående, ved du det? Har en mor, der er blevet godt og grundig snydt. Hun opkræves fuldt beløb – virkelig mange penge.

    1. Hvis hun er blevet hacket og banken ikke vil hjælpe, så er der et klagenævn man kan kontakte.

  2. Hej Kim.

    Min mor er blevet ringet op af en person som udgav sig for, at være en medarbejdere og har hacket hendes nemid og der er overført hendes pension fra en bank til en anden bank (vi har fundet deres konto nummer) banken fortæller at der ingen garanti stilles hos dem. Min mor står og ikke kan betale husleje, da der ikke kan stilles bero eller henstand for huslejen.

    Hvad kan/ skal hun gøre i denne sag? Banke fortæller det ikke er sikkert hun kan få alle pengene tilbage..

    Det skal siges at hun har nemid, dog er hun frataget mail, netbank, eboks mm.

    Håber du kan hjælpe med svaret

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.